Forum Allcounterstrikegames

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

WYDECH SPORTOWY

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Allcounterstrikegames Strona Główna -> Tuning
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
P!w0sh
Administrator
Administrator



Dołączył: 20 Kwi 2006
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Piaseczno

PostWysłany: Nie 11:01, 07 Maj 2006    Temat postu: WYDECH SPORTOWY

Czy układ wydechowy to tylko kawałek rurki?

Sportowy układ wydechowy. Niby prosta sprawa. Kawał rury z dołożonym na końcu przelotowym tłumikiem z dużą końcówką. Nic bardziej mylnego. Zjawiska zachodzące w układzie wydechowym, to skomplikowane procesy fizyczne. Po otwarciu zaworu wydechowego, spaliny zaczynają przemieszczać się z cylindra w kierunku końcówki wylotowej tłumika z ogromną prędkością. Pierwszą przeszkodą na drodze spalin jest kolektor wydechowy, którego zadaniem jest połączenie wszystkich strug spalin z każdego z cylindrów w jedną. Nigdy nie są to dwie strugi lub więcej naraz, ale prędkość przepływu jest astronomiczna i każde ich zakłócenie powoduje wywołanie fali zwrotnej i spadek efektywności opróżniania spalin. Następnie na swej drodze spaliny napotykają katalizator, który powinien zapewniać jak najmniejszy opór i echo zwrotne. Ważnym czynnikiem wpływający na moc silnika jest właśnie przepustowość katalizatora. Im ona większa, tym większą moc można w ten sposób uzyskać. Spaliny przepływając przez katalizator tracą impet i ogrzewają go, pozwalając na dopalanie resztek paliwa znajdującego się w paliwie. Z katalizatora spaliny trafiają do tłumików: środkowego i końcowego. W poprawnie zaprojektowanym wydechu, fala nadciśnienia podczas opróżniania cylindra ze spalin, powinna wywołać podciśnienie podczas fazy współotwarcia zaworów, aby wywołać efekt wysysania reszty spalin i poprawienia napełniania cylindra mieszanką. Łatwo to sprawdzić przykładając dłoń do końcówki wydechu silnika pracującego nieco powyżej obrotów biegu jałowego. Powinniśmy wyczuć wyraźnie wypchnięcie spalin i następujące po nim lekkie zassanie z powrotem. Ważnym elementem znajdującym się na końcu układu wydechowego jest końcówka wylotowa, która powinna mieć odpowiednią długość i średnicę. Zwykle stosuje się końcówki o średnicy od 60mm do 100mm, przy czym warto zauważyć, że zbytnie zwiększenie średnicy spowoduje pogorszenie osiągów i zwiększenie zużycia paliwa. Nie wierzycie? Spójrzcie na wydechy silników motocykli wyścigowych. Niejednokrotnie muszą one przerobić oddech 150 koni, a ich średnica wcale nie jest duża.

Tyle teorii. A praktyka? Najlepszym wyjściem jest montaż kompletnego układu wydechowego, takiego jaki produkują znane firmy specjalizujące się w tej dziedzinie. Supersprint, Remus, Sebring, CSC, czy rodzimy Michael, produkują je w oparciu o badania na hamowni, dzięki czemu można osiągnąć maksymalny przyrost mocy, lecz przy zachowaniu dopuszczalnych norm natężenia dźwięku. Jednak czasem można spotkać się z opinią:

"U mojego znajomego ten sam tłumik pracuje o wiele głośniej niż u mnie. Dlaczego?"

Tutaj nasuwa się kolejny problem związany z układem wydechowym. Wszystkie przygotowywane są na seryjnych silnikach, a gdy zwiększymy stopień sprężania i dołożymy sportowy wałek o dłuższych czasach otwarcia zaworów, to wszystkie starania konstruktorów tłumików są zbędne. Dlaczego? Sportowy wałek to dłuższe czasy otwarcia zaworów i więcej spalin opuszczających cylinder, a większy stopień sprężania to większe ciśnienie w komorze spalania i większa prędkość spalin na wylocie z głowicy. Więcej spalin i większa prędkość ich przepływu to większy poziom natężenia dźwięku. Oczywiście obie te zależności są z sobą powiązane. Tak więc najlepszy efekt w postaci przyrostu mocy osiągniemy dzięki kompletnemu układowi wydechowemu, składającemu się z kolektora, rur łączących oraz tłumików: środkowego i końcowego. Koszt? Około od 2000zł do 4000zł. Sporo, ale za tę cenę otrzymujemy wyrób ze stali szlachetnej, z kilkuletnią gwarancją i homologacją (wyroby nie wszystkich firm są w Polsce homologowane), i to co najważniejsze, czyli moc i dźwięk. Nie będą to popierdziawki rozpruwanych i wypróżnianych seryjnych tłumików, ale rasowy odgłos charakterystyczny dla każdej firmy. Bez problemu można rozpoznać Remusa po groźnym basowym pomrukiwaniu, czy Supersprinta po nerwowym bzyczeniu. Można więc dobrać odpowiedni i przyjemny dla naszego ucha dźwięk.

Tańszym kosztem dla osób chcących aby dźwięk wydawany przez ich samochód był szlachetniejszy, będzie montaż samego tłumika końcowego. Przyrost mocy w granicach 1-3% nie będzie zbytnio wyczuwalny, ale pomruk spod tylnego zderzaka będzie sugerował zwiększoną moc silnika. Również w tym przypadku warto zainwestować w markowe wyroby, ze względu na ich większą wytrzymałość w porównaniu do tanich podróbek.

Większość tuningowców zwiększa poziom głośności i moc wyrzucając katalizator i środkowy tłumik. Po takim zabiegu samochód na pewno jest głośniejszy, ale czy mocniejszy? Tutaj zdania są podzielone, ponieważ zwolennicy takie rozwiązania twierdzą, że ich samochód przyspiesza o wiele lepiej, a przeciwnicy twierdzą, że to tylko efekt większego hałasu wydobywającego się z końcówki wydechowej, działającego na nasze zmysły.


Jakie rozwiązanie wybrać? Wszystko zależy od zasobności portfela i indywidualnych wymagań właściciela pojazdu. Osobiście polecam kompletny układ wydechowy renomowanej firmy, będący gwarancją rasowego dźwięku i zwiększonej mocy.








Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Allcounterstrikegames Strona Główna -> Tuning Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin